nelson mandela, my man!

ligger framför datorn o försöker hålla mig uppdaterad på vad som händer i hockeyn. blir så irritera när jag inte kan se matcherna. men jag får väl försöka att klara mig ändå..

idag var det än en gång dags att knalla ut i byn på en by grupp. idag kallade dom mig för mamma! det är väldigt repektfullt att vara mamma i den här kulturen så jag borde bli glad. men nu är ju saken den att jag inte har några barn o anser att jag är för ung för att va mamma, så kalla mig inte för de! men det sa jag ju naturligtvis inte, jag log så snällt så.
jag dansade lite masajshake idag. detta kallar jag dansen när man skakar axlarna o hoppar samtidigt o försöker hacka hela rörelsen på något sätt. dom blev lite imponerade ska jag tala om. helt vilse i trägården var jag inte. på vägen hem från gruppen såg jag en påkörd orm o vandrade igenom majsfält under den stekande afrikanska solen. såg faktiskt ett annat dött djur på morgonen oxå, såg ut som en iller eller nåt likande. gick inte så nära för det stank om de o var bombaderat med flugor.

nu ikväll har jag o elin(jacke är på zanzibar med sin familj) tillsammans med vår finska vän o den kinesiska nya zealändaren varit på bio. invictus heter filmen vi såg, SÅ BRA! handlar om hur nelson mandela fick hela sydafrika att heja på sitt land tillsammans. jag började gråta, inte för att det var sorglig utan för att jag kom o tänka på hur fantastik nelson mandela är. han satt fängslad, jag vet inte hur många år o på olika ställen. men när han kommer till makten så säger han att det är dags att förlåta o börja om på nytt. hu gjorde han? fatta vilken kärlek han måste ha för att klara nåt sånt. han är bland dom häftigaste personerna jag vet, o han borde få nobels freds pris varje år!

Kommentarer
Postat av: fågel fenix

ÖJJ!



hoppas ni har de bra, här hemma e de kallt! sov me strumpor o tröja med elementet på högsta!



ska ut o pulsa i snön nu, skottade ut min bil igår o höll på att dö på kuppen. varför kan man inte ta de lite pole pole i detta land, de funkar ju i afrika..



mitt ledord i nästa års valkampanj blir givetvis haraka haraka haina baraka..



saknar er.. vi ses snart sara..

kram

2010-02-20 @ 14:24:15
Postat av: robert

Njut av tillvaron. Här driver snön med oss, men är inte mycket att yra om. Dynamiskt är det i alla fall. Det är vitt överallt på all Mark 16.

2010-02-20 @ 14:52:09
Postat av: Eva-M grannen

Blev påmind om att jag hette Mama Martin-men då var jag ju 25 år..gammal..Du skriver så rörande om Mandela-vi har läst boken-starkt-tänkvärt.Vi.. är Roland o jag,han hälsar också.Fortsätt o skriv vi är med dej-er.KRAMAR

2010-02-20 @ 17:54:49
Postat av: Sanna

Vad roligt att du har dansat ännu mer! Är imponerad och fascinerad av masaj dansen!! apropå dans så fick jag mig ett mkt gott skratt när jag gick in på min fb, lovar att ligga i hårdträning till maj!

Vi vann guld och brons i längdskidor igår, heja, heja! Inatt är det sverige-finland i hockey! tror jag ska gå upp & titta kl.6. Har fått litte flashbacks från africa här hemma.....magen började krångla & det kände jag mig ju lugn med, kände ju igen det efter erfarenheter hos dej.MEN sen kom det,vinterkräksjukan är ett faktum =( men som Hanna alltid säger: det kunde varit värre! ja kunde ju spy jämnt & de vore ju inge kul, nu var det ju bara 1 dag!

Kram på dej!!

2010-02-21 @ 14:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0