du kan bli min 7e fru

idag var jag o jacke till meserani tillsammans med lomayani o hans fru. det första som hände va att vi fick punka, men va är en resa utan punka? men efter ca 40minuter var det lagat med hjälp från en snäll man, eftersom bilen vi hade inte hade några verktyg eller domkraft, dumt! sen när vi kom fram så blev vi först bjudna på te med så möe ingefära att det brände i munnen. efter ett tag fick vi mat, lomas fru lagar den godaste maten här i tanzania. så sjukt gott! så jag tvingade i mig lite extra eftersom det är sista gången jag får äta av hennes mat.
sen skulle vi vidare till lomas pappa vars barn precis dött, 1år gamalt. detta går till på detta sätt hos våra masajvänner. kvinnor sitter på ett ställe o männen på ett annat. men på något sätt kom jacke med in till kvinnorna. o inte helt genomtänkt skrattade vi lite lätt åt situationen att han satt där med oss. men detta var kanske inte den bästa situationen att skratta i, så vi skärpte till oss snabbt. sen ville lomie att vi skulle komma o hälsa på herrarna oxå. o jag ska tala om att vara den ända vita tjejen baland 20 masajmän är inte det roligaste. först sitter alla o glor på en o rycker med ögonbrynen åt en. sen börjar skämten, o jag skulle ju så gärna vilja ha en vit fru. hahaha det är bara att skratta o skämta bort det. efter ett tag la det sig dock som tur var. men jag satt brevid en gubbe(närmare 70) som kunde engelska, han kollade på mig o sa:
- jag tycker att du ska bli min fru
- hahaha
- du skulle kunna bli min sjunde fru!
- hahaha (plus att jag kollade bort!)
- ja, min sjunde, du skulle bli den yngsta!
- jacke! se till att du tar med mig hem härifrån sen!
jacke såg till att jag kom med hem som tur var. lomayani kommer jag verkligen att sakna. han brukar komma o knacka på här ibland o fråga om vi mår bra sen går han vidare, man kan alltid skämta med honom om allt. sen så kan man även prata med honom om allt som har med denna kultur att göra. han har verkligen ett hjärta av guld o honom kommer jag verkligen att sakna. han är även känd för sina rundvandringar här på stationen. jag kan ta er på en kvarts tur o tycker då att jag har fått med allt. men när man går med lomi så kommer det ta timmar. rekordet har han tagit tillsammans med familjen nilsson, över 3timmar!
go lomi go!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad glad jag är för din skull, varken uppäten av krokodiler eller sjunde fru hos nån gammal masaj! Vet inte vilket som varit värst för dig, men jag vet vad som skulle vara det för mig. Kram

2010-04-28 @ 20:11:06
Postat av: systeryster

snart är du hemma!!! wihiii=)

bada inte där mer, blir ju nervös när jag läste, tur att jag inget visste innan du for dit!

har köpt kläder och solabrillor denna dag, nice.

puss

2010-04-28 @ 22:15:59
Postat av: thenewshit

hälsa han från mig.. hur va de me samuel, lommas brorsa som va sjuk nu igen..

2010-04-29 @ 18:52:54
URL: http://www.thenewshit.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0