vi har el o internet.. just nu iaf!

jag vet! har varit dålig på uppdatering. men denna veckan har internet o el inte varit på våran sida. Jag vet inte riktigt varför dom båda överger oss så mycket. Men några har sagt oss att vi får el från vattenkraft o eftersom det är torka så finns det inte så mycket vatten här att göra el av. Hmmm… jag funderar på att sätta upp solceller för sol det har vi mycket av!

Igår  begav elin, anton o jag oss iväg på upptäcktsfärd. Målet, mount meru! Vi valde att åka på en väg som såg ut att kunna ta oss nära berget. Men efter ett kort körande så kom vi fram till en grind där vi var tvungna att betala 1500tzs(jag tror att det är ca 7kr) för nu var vi inne på ett träplanteringsområde eller något liknade. Vi fortsatte att köra i riktning mot berget. Vi kom in på en av dom värsta vägarna jag någonsin sett. Det var håll överallt. Dammet var otroligt djupt, vi hade svårt att ta oss fram även när vi satte på fyrhjulsdriften. Jag satt o skrattade så att tårarna rann o kände lycka över att det inte var jag som körde! Vi valde efter att tag att vända för vägen såg inte ut att bli så mycket bättre. Vi valde att åka tillbaka mot stationen o köra upp på en väg som ligger här precis brevid för att få lite utsikt o njuta av vår medtagna picknick som bestod av banan, bröd, vatten o FN-dagen till ära en påse chips!  
jag vill även gratta pelle en dag försenad till hans 18nde födelsedag! grattis!
o ni som vill komma på fler saker som inträffar den 24octber. så vaknade froda efter att blivit huggen i axeln vid väderklint(sagan om ringen, för er som missat det!)

Kort sammanfattning på vad denna vecka har erbjudit. Vi har målat o målat o målat, kommer nog att behöva måla nästa vecka också för att det ska bli klart. Anton har kört i Arusha! Vi har inte vågat ge oss in i stor staden riktigt för dom kör som tokar där. Men Anton har haft körkort längre än mig o jacke(Anton i 5år, jag snart 1år o jacke i 3eller4 månader) så han har fått äran att köra där nu. O som han kör! Ett geni i den afrikanska trafiken. Våran bil är nu också lagad efter förra veckans bil tragedier. Min förkylning är näst intill borta förutom ont i halsen precis på morgonen. Denna veckan blev vi hembjudna till ett par här på stationen. Mannen heter Leonard o frugan hans heter något på F(kommer inte ihåg namnet..). Dom var super härliga! Den godaste maten hittills bjöd dom på också. Båda två kunde bra engelska så att det var bara att prata på vilket var underbart eftersom dom vi jobbar med inte pratar så mycket engelska o jag nästan ingen swahili. När vi skulle gå hem därifrån så var klockan nästan halv 10 o hundarna var ute så han gick med oss för att hundarna inte skulle hoppa på oss. Det är som jag trott, dom är FARLIGA!

När man är ute o går så får ropar väldigt många på en hela tiden. Det är good morning, detta säger dom även på eftermiddan o kvällen, alla möjliga hälsningsfraser på swahili, mzungo(vitting), sen finns det också en mening som killarna skriker o det är, I LOVE YOU! Tror inte att dom menar det. Men går dagen tog ändå priset för min del. Det började på morgonen när Anton skulle handla, jag väntade utanför  den lilla skjulbutiken när en gubbe kom fram o sa :  you are so Beautiful baby, upprepande gånger fortsatte sen med, i have so much respect for you baby, we will now be together baby osv. han lukta lite för mycket alkohol för att jag skulle ta han seriöst. Sen på eftermiddan skulle jag handla avokado. Har inte gått själv så mycket här. Men jag tänkte att dom få 50metrana från bilen till tanten med avokado kan ju inte vara så farliga. Men nästan direkt fick jag en följeslagare som berättade hur mycket han älskade mig o ville att vi skulle bli tillsammans osv. När jag äntligen kom fram till tanten o hade köpt mina avokado tänkte jag att nu har han väl ändå gått. Men icke! Han hade väntat så snällt på mig för att tjata på vägen tillbaka till bilen också. O inte att förglömma alla andra killar som ryckte lite i mig för att jag skulle åka med i deras dalladalla även när jag sa att jag var på väg till min bil! Så ibland så önskar jag att jag var kille. Dom ser inte ut att ha det lika jobbigt när vi är ute o går. O inte tala om att dom har det lättare när man är på toa. Oftast så är det bara ett hål i marken, då önskar jag verkligen att jag var en kille! men men, nu är jag ju inte en kille. så det är bara att ta upp i kamp!

idag då? vad hände då? vaknade 7 imorse av att det var dags att gå upp för att gå på möte som börjar klockan 8. var inte glad eftersom jag bara sov 3 timmar inatt eftersom magen värkte o värkte. trött som få satt jag i bänken o försökte hänga med tolken som försökte översätta predikan på bästa sätt. o nu i kväll har vi varit in till arusha för att det har kommit ett missionärs par från sverige hit till stationen som tyckte att vi skulle in o äta på ett ställe som heter kahans(eller något likande). hur ser detta ställe ut? jo det är en smal väg stolar o bord på trottoarena på båda sidor av vägen. ett bord med sallad o några grillar som oxå då står på trottoaren. hmm.. låter inte så bra kanske?! men då har ni inte varit där o ätit! det är himmelskt gott o omgivningen är helt underbar. dit kommer jag åka fler gånger. efter maten ville dom vissa oss runt i staden så att vi hittar lite mer än till dom två ställena som vi tidigare bara har hittat till, shoprite o mcmoodys. på vägen hem stannade vi till för att köpa glass o milk shake. jag har sällan smakat någon bättre chokladshake. smakade som chokladpudding, mmm! så nu väntar jag bara på en natt till med magproblem om det vill sig illa. men som vårat moto i huset är: ska man bli dålig i magen så ska man iaf bli det när man ätit något gott!


Kommentarer
Postat av: Mia

Khans!!!! Åh nu blir jag väldigt, väldigt, väldigt avundsjuk på er...

2009-10-25 @ 23:07:49
URL: http://lightonthehorizon10.blogspot.com/
Postat av: Robert

Så ni var upp i skogsplanteringarna och hade picknic. Det låter väl bra. Det verkar som inte det kommit så mycket regn, efter vad jag hört från bl a DD och Leah.

Det är bra att ni är tillmötesgående på söndagarna. Khans är helt ok. Till slut e(n)tt Ps 115

2009-10-26 @ 18:19:24
Postat av: Liv

Khans...jag vill också ha

2009-10-26 @ 20:45:02
URL: http://livthelife91.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0