this is africa big time

jag trodde att dagens nära döden upplevelse bara skulle vara undertiden jag befann mig på snake park men ack så fel man kan ha!

dagen började med att våran vän rehema ringde o undrade vart vi va. klockan var 10 i 10 o vi skulle inte infinna oss förens klockan 10 så varför denna stress? men när vi kommer till kyrkan (i tid) så trodde vi att vi skulle fara men nä.. då är rehema borta o göra nåt annat(inget ovanligt i detta land). en timme senare sitter vi glada ihop klämda till max(max=livsfarligt! 5 i baksättet var av en är 3år plus 2 i passargerarsättet) i våran bil. efter en stunds åkande tycker vi svenskar att bilen börjar låta väldigt konstigt så vi bestämmer att vi ska stanna o kolla upp vad problemet är. bak på våran bil sitter det en metall grej som nästan är som ett trapp steg för att komma upp på flaket. den är fast skruvad på två ställen, i vanliga fall vill säga. för att nu såg vi att någon har varit där o snott mutrar av oss så den hänger på sne o slår i backen varje gång det kommer ett gupp. vi hittar några andra mutrar o skruvar fast det igen. 

adrenalinet puppar jag blir nervös o allt jag ser på backen får jag till att bli ormar, vi är framme på snake park! jag har nu fått reda på att ormarna ska vara bakom glas o bomm, med lite lättare steg går jag in igenom porten o det första jag ser är ett monster! det rä den största ormen jag har sett i mitt liv. den är så tjock så det är vidrigt. på en bild på glaset ser man hur en annan likadan orm har lyckats med att äta upp en hel människa. vi går runt där o kollar på dom alla vidriga kräken. när glasburarna tar slut så kommer man till murara som är ca 130cm höga o där fanns det lite olika krokodiler att se på men i en av dom där gropparna så ser jag ingen krokodil, jag ser ingenting till jakob säger, titta en orm i trädet! det är en orm som inte är inglasad, är dom dumma på riktigt! en skötare hoppar ner i groppen o tar fram ormen för nu ska det fotas. jag halv springer där ifrån o stannar på avstånd medans dom andra fotas. nu ser jag ormar överallt. vi lämnar ormarna för att gå in på masaj museet som ligger brevid. lycklig över att vara i liv o psykisk stabil så går vi runt o kollar. när vi kommer ut där ifrån hittar vi några kameler som alla tyckte att vi skulle rida på. jag o ester sitter på en o har det bra tills jakob o fausta bestämmer sig för att oxå ta en kamel som då binds fast i sadeln vi sitter i. han var super arg o jag bara väntade på att bli biten. blev attackerad av honom i ryggen 3 gånger o masajen som gick på baken skrattade åt mina skrik o sa att han inte bits! lätt för honom o säga han går där frame med en pinne o ingen kamel i ryggen!

lycklig över att ha överlevt prövning 2 för dagen åker vi till anton som bygger ett hus ca 2km från snake park! väl där upptäcker vi att det är punka på vänster framdäck(bilen har haft bättre dagar). efter lite byte o lite snack(där jag sa att det var väldigt vacker, o helt plöstligt fick erbjudande att vår vän skulle hitta en man åt mig, tackade nej) begav vi oss hem. i en uppförsbacke så händer något man bara sätt på film o aldrig tror ska hända en själv. det nya däcket sitter helt plöstligt inte alls på bilen, nä det rullar brevid bilen, ner i diket upp för backen o stannar i en buske! jakob våran duktiga chufför stannar lungt o försiktigt, han är verkligen en duktig chufför! nu när det gick bra o alla överlevde o ingen skadda de sig så kan man bara skratta åt det. snacka om nära döden upplevelse! efter att ha lyckats få på det nya o krånglat o grejat med allt som var fel(detta tog en mindre evighet) så begav vi oss till en resturang åt gott o sen åkte hem, ÄNTLIGEN! efter en lång dag med många överaskningar o nära döden upplevelser plus en bil som fått en buckla(vi vet inte när den fick det?) så är vi i säkerhet o skrattar åt hur det kan bli när man är i afrika!

jag vet hanna att detta med ormar inte alls är lika hemskt som det som hände igår! imorse när jag vaknade sprang jag till dator för att se hur det gick. hjärtat värkte när jag såg att hoppet är ute för sverige!


over and out

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha, roliga saker som händer!

bra jobbat me ormarna! tur att du inte gör samma saker som mig=)

puss

2009-10-16 @ 14:38:32
Postat av: systeryster

kolla youtube-klippet ja messa förut, sjukt kul!

2009-10-16 @ 14:40:05
Postat av: Birgitta

Sara tur jag inte var med, det hade blivit för mycket för mi på en och samma dag. Kram

2009-10-16 @ 19:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0