när frugan inte är med äter jag vad jag vill!

Igår hängde jag med gubbarna hela dagen. Dom är ju för roliga ändå, det är väldigt tråkigt att dom åker hem på fredag. Jag kommer att sakna dom väldigt mycket. Men vad hittade vi på igår?

Det började med att vi åkte till en by där robert o anette har jobbat med by utveckling.  Så vi skulle träffa pastorn dom har jobbat med(som är en kvinna! Väldigt ovanligt i detta land). När vi kom dit så hade dom ordat ett möte så det var bara för robert att ställa sig o predika. Eftersom han talar swahili som svenska så är det ju inga problem där. Men eftersom alla inte på mötet talar swahili så var det en som  översatte det till masaj. O glenn som översatte till oss andra svenskar. Mycket översättningar på en gång. När han talat klart så sa pastorn att hon ville att dom andra gästerna också skulle säga något. Först gick palle upp, sen bengt o när han gick ner sa glenn att det är nu min tur att säga något. Jag vart så nervös. Varför ska jag upp där i talarstolen o prata? Men det var bara att ställa sig o säga nåt, kommer inte ihåg vad jag sa överhuvudtaget, var för nervös!

Efter det for vi vidare hem till robert där det var dags för mat o vila. På bordet stod det ugali. Hmm min älsklingsrätt, men när leah lagar den så funkar det faktiskt. Jag vet inte hur hon gör det men hon gör det annorlunda mot dom andra(robert berättade att dom som bor i detta område gör ugalin på ett annat sätt som inte är lika gott, stor skillnad tycker jag). Vad åt vi då till ugalin? Jo en köttgryta som smakade helt underbart, anledningen till att det var kött o inte kyckling berodde på att det var någon av gubbarnas fru som inte var med. O när frugan inte är med så får man äta vad man vill till ugalin uttryckte sig frugans man(ingen nämnd ingen klämd), hahaha.

 2 timmar senare satte vi oss i bilen för att åka till en vän till robert o glenn. O då var det dags för mat IGEN! I detta land kan man inte säga, nej tack jag har redan ätit, det funkar inte så. Så det var bara att äta igen. Efter maten skulle vi dela ut några tröjor till några barn som bodde där i området. Det är en kvinna på 90år som hat stickat super fina tröjor. Palle kom väldigt bra överens med barnen även så han inte kan mer än 2 ord på swahili(som han dessutom brukar glömma). Han kastade upp dom i luften gick fram till kossan o lät som den så att barnen skrattade.
For vidare där ifrån o hem till jan o hanna nyman som bor i ett fantastiskt hus ovanför radion. Helt underbart är det där var det lite bön o fika som stod på schemat(elin var också med dit upp).  Sen var det sena kvällen o dags för sömn.

 Igår mådde jacke bättre så vandringen fortsätter om inget har ändrats sen sist vi hörde något!

 Jag har ingen anning om vad jag ska hitta på idag. Palle o bengt åker på safari idag o kommer hem i morrn eftermiddag. Men det blir nog att träffa glenn o robert en sväng iaf!

ps, har fått reda på att kortet på huset o texten har kommit lite på halka. jacke har det första fönstret till höger o jag o elin det andra. så nu behöver ni inte vara förrvirade längre!



 en vy från by vi va till, tanzania är bra vackert!

 barnen som fick tröjor!

 innan vi åkte hem började barnen sjunga på masaj o dansa deras speciella dans som inte går att förklara hur dom gör tyvärr, jag kan visa när jag kommer hem....eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0