bubblare

idag vaknade gansak tidigt o kände mig ganska så pigg, o så kommer magen i gång o bubblar som det värstast. inte farligt alltså men den bubblar så den rör sig ibland. eftersom jag inte vet vart det kommer leda så valde jag att stanna hemma igen... är trött på att vara hemma hela tiden. men men jag ser det som så. är jag sjuk nu i början så slipper jag vara det sen, detta har jag iaf bestämmt mig för. när denna månad är slut nästa måndag så kommer jag att hålla mig frisk tills jag kommer hem från detta land. det sitter i huvudet brukar det ju heta.

igår var elin hembjuden till en tant som heter mary. eftersom elin inte känner henne utan bara stött på henne en gång vid våran närbutik(ett fint litet skjul) så följde jag o jacke med. problemet var då bara att vi inte visste vart hon bodde. hon hade sagt nåt till elin men hon kom inte ihåg så vi frågade runt lite bland människorna som hänger runt butiken, men ingen visste vem mary var. dom frågade vad hennes mamma namn var, förklaring mamma namn. i detta land går man under två namn när man blivit förälder. man har ju kvar sitt vanliga namn men om man vill nämna någon lite mer respektfullt så säger man mama eller baba plus namnet på det förstfödda barnet i familjen. så i min familj där hanna är det älsat barnet så hetter mamma mamahanna o pappa babahanna. detta kan lätt bli förvirrande eftersom jag har problem nog med att hålla koll på ett namn o ibland kan man prata om samma person utan att jag vet det eftersom jag använder ett av namnen o den andra personen det andra. men det brukar funka ganska bra, åter till mary letandet. elin hade ingen anning om vilket hennes mama namn var så det var bara att söka vidare. vi fick väldigt många att engagera sig i letandet både utanför stationen o inne på stationen. o till slut hittade vi två tanter som visste vem vi menade, äntligen! vi vart bjudna på cola o satt o pratade lite, hon kunde till o med lite engelska. hon vart väldigt glad över besöket o bjöd in oss igen så på fredag ska vi tillbaka till mary o få kanske lite mer läsk, det är ju inte omöjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0