stop i lagens namn

imorse hade vi planering med våran handledare julius. känns som vi hade ett riktigt bra samtal med honom o att det äntligen börjar hända lite saker i afrika. man skulle kunna jämnföra afrika med våran bil. den är väldigt seg i starten(som ibland är några km) men när den får fart så går den som en ferrari med motorproblem o som går snabbare bakåt än farmåt, afrika är underbart! 

efter planeringen så åkte vi in till stan för att handla lite o äta på en kinaresturang. det var jag som satt bakom ratten o man har ju sina bättre o bästa köradagar. idag var det en bättre dag. först blir jag stannad av polisen, tur att jag inte var själv! jag har aldrig blivit stannad av farbror blå. så jag vet ju inte vad man ska göra riktigt o speciellt inte när man är i ett annat land. men dom var inte ett dugg intresserade av mig utan kollade på klistermärkena som sitter på framrutan sen fick jag köra vidare. jag har funderat väldigt mycket på dom där märkena. varför dom sitter där dom sitter o vad dom göra för nytta. men nu vet jag. dom sitter där för att det ska vara lätt för polisen att se o för att man ska kunna vinka o köra vidare, inga fler funderingar där jg bara tackar för att dom sittr där. sen vart det in till arusha där alla knäppa blister bestämde sig för att köra just där jag skulle köra, plus att dom skulle komma från konstiga korsningar. sen var det lite klagan på hur jag körde om anda bilar. jag är lat när jag kör så att växla hela tiden tycker jag är onödigt. jag lägger i den högsta växeln som går o låter bilen köra på den tills den verkligen inte vill längre(jag tror att det är miljövänligt att köra på högväxel). men när man körom med en diesel bil som är gammal o seg så kan man under om man kommer komma förbi bilen innan man möter nästa. o det har vi hittils alltid gjort även när jag är lat, men jag vet inte om dom andra(förutom elin) kommer vilja åka med mig på ett tag. jag får väl skynda mig att ta nykeln imorrn o köra ordentligt så dom får se att jag kan köra riktigt om jag vill. jag har iaf inte kört på en bil, in i två staket o skrapat bilen som en annan chufför i huset har gjort.

för några vekor sen så var det en man här som heter anders o bor i nairobidär han jobbar på svenska ambassaden. han tyckte attvi skulle komma o hälsa på. så nu är e nairobi resa inbokad den 11 till 14december ska vi dit. man tar en buss som tar x antal timmar på vägar som har varit bättre å en del sämre. nairobi räknas som en av världens farligaste städer så jacke hade idén att vi skulle ka down town o se vem som kommer tillbaka till hotell i liv, känns inte så lockande. vad vi vet är att på söndan ska vi kolla på lucia(något som ordnas för svenskarna på ambassaden), på måndan blir det ett studiebesök på ambassaden innan vi ska sätta oss i bussen hem igen, o varje dag ska vi unvika att komma tll down town. vi har hört talas om en resturang som grillar giraff, zebra, gnu, antilop osv så det kan bli ett stop där. någon som har någon annan idé på vad vi ska hitta på  nairobi?
 
   

Kommentarer
Postat av: robert

Insurance: innebär att bilen är trafikförsäkrad

MVL (motor vehicle license) innebär att den är skattad. 2 viktiga lappar att ha på rutan. Jfr kontrollmärke.

Carnivore heter restaurangen.

Titta på Karen Blixen museet i Karen t ex.

2009-12-01 @ 18:14:54
Postat av: Johanna

Hej vän!! Så underbart att läsa va ni har för er :D va själv på Luciatåg på ambasaden i Bangladesh.. annorlunda men viss julstämning iaf :)



Zebra å gnu är gott faktiskt!



Många stora KRAMAR!!

Johanna



ps. glöm inte å titta på min tv-intervju!! sök på Gudstjänst på svtplay.se! 15nov. den ligger kvar till tis 15dec..

kram igen :)

2009-12-07 @ 23:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0