rädda det som räddas kan!

för några veckorsen så var anton o klippte till frisyren. han fick både massage, ansiktsmask o rengöring. han berättade att dom oxå har manikyr på salongen. jippi tänkte jag o elin, det kab väl aldrig vara fel med manikyr. så igår åkte vi dit lyckliga som barn på skolavslutning satte vi oss o väntade på att bli omhändertagna.
resultat! det var hand- arm massage med peeling, o en klippning som heter dugga. jag har ont i alla mina fingrar. finns inte en nagel kvar tror jag. dom gör så ont! o inte klippte dom bra heller. det ser ut som om jag har bitit på naglarna, till o med anton o jacke skrattar åt det o tycker att det ser bedrövligt ut. massagen var helt okej tills dom avslutade den med att olja in armarna efter dom tagit på lotion. det kommer inte bli fler besök dit. inte ens färg på nagelbitarna som blev kvar fick vi! jag säger bara att det var tur att jag inte betalade mer än 15kr!

efter denna mardröms start på dagen var det dags att åka till kyrkan som nu mera är en skola. vi va med på en engelska lektion med barn i ålder låg o mellanstadiet. jag tog som uppgift att rätta deras böcker. en uppgift var att lära sig att sätta s på orden när det blir plural. som one bag, two bags. detta kanske inte är lätt alltid. det var en liten flicka som inte riktigt fattade poängen. i hennes bok stod de:

one bag
two bags (detta var exemplet från tavlan)

one dog
two bags (rätt svar, two dogs)

one door
two bags (two doors) osv.

när dom inte kan engelska o jag inte kan swahili blir det ju inte lätt att förklara att detta inte var riktigt rätt. men jag skickade vidare henne till läraren som kunde förklara det på swahili.
efter engelskan ville en annan lärare att jag skulle hjälpa till att rätta matteböcker. för er som inte vet om det så är matte inte mitt ämne någonstans. hatar detta över det mesta o fattar ingenting av det. uppgifterna som jag skulle rätta var uppgifter jag aldrig tidigare hade skåddat. det var plus o minus o gånger o delat med tecken över allt framför o bakom alla siffrorna o sen dök det upp lite x o y oxå. fattade nada! men läraren skulle gå igenom på tavlan o säga till mig vad rätta svaret var så skulle jag bara pricka av det i böckerna, tur! men det är ju inte alltid heller det lättaste. först ska man lyckas gissa vilken uppgift som står var i deras böcker o sen hitta vad man tror är deras svar. men jag körde på med mina R om det var rätt o - när det var fel. o detta var ju ett mysterium för läraren när han kollade igenom. vad betyder dessa tecken undrade han?! ja livet är inte alltid lätt som lärare. men jag tycker att det var väldigt roligt iaf.

idag ska vi fara till nairobi. där ska jag o elin leta upp nån som kan rädda våra naglar, rädda det som räddas kan, på ett av alla shopping ställen som finns. sen ska vi shoppa shoppa shoppa, jag ska i alla fall kolla kolla kolla på kläderna. träffa en tjej som jag tror heter johanna som bor där tillsammans med sina föräldrar som jobbar på ambassaden. på imorrn kväll ska vi antagliegn på middag med några från ambassaden där ibland två SIDA praktikanter. på måndag så vill SIDA bossen som befinner sig i nairobi äta lunch med oss oxå. det är ju som om man känner sig viktigt när man ska träffa alla dessa med titlar! sen så tror jag vi bara ska va turister o slappa. vi åker hem igen på tisdag. jag vet inte hur mycket dator jag kommer att bry mig om att uppsöka. förhoppningsvis kommer jag ha så mycket att göra att jag inte har tid med den så vi får se när nästa inlägg kommer!

 


Kommentarer
Postat av: hannapanna

har hittat ett nytt favoritprogram: Ullared. dit måste vi i sommar=)

2009-12-10 @ 18:07:27
Postat av: Sanna

Ha en rolig tripp till Nairobi!

2009-12-11 @ 22:52:04
Postat av: Lovisa

Hej vännen!

Vad roligt att läsa om dina eskapader som lärare. Härligt det är här i Afrika va? Jag saknar dig och de andra. Bilden på stackars Jacke som sitter själv o äter gillade jag. Hoppas Kenya var/är trevligt. Snart åker jag till Sverige! LÄNGTAR! Kram kram. Hälsa de andra.

2009-12-15 @ 17:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0