en tur till västvärlden?

Dessa citat/utrop bör läsas på finlandssvenska. ”Nej,hjälp jesus!”, ”om hälsan håller o våran herre inte kommer tillbaka” och ”livet är härligt!”. kvinnan bakom dessa ord är hanna nyman. Det första utropet används flitigt när vi åker bil då hanna är trafik rädd, inte så roligt för henne men vad man kan skratta åt allt hon blir nervös över. Vi i baksätet skrattade så att tårarna rann medans janne fick akta sig för att inte bli slagen bakom ratten(nä det vart inte så farligt denna gången att hanna slog honom!)

Vi lämnade ngramtoni i torsdags fyra i baksätet satte vi oss för att fara ca6 timmar till kenyas huvudstad nairobi. Kineserna bygger ju om vägen mellan arusha o nairobi men det går ju inte så fort för dom så stora delar satt vi o skumpade på grus/sten/hål vägar, men det har sin charm det också. Jag vet inte vilka djur ni ser hemma när ni är ute o åker men på väegn fram o tillbaka räknade jag ihop att vi hade sett(förutom åsnor,kossor o getter) giraffer, en apa, afrikanska rådjur(heter något annat men det ser nästan ut som dom vi har i sverige. Tror dom kan heta något på t, tommie, toms, tim.. dom är dom minsta i det slaget), en på körd hyena, en sköldpadda o lite dromedarer som masajerna har som boskap.

När vi närmade oss nairobi var det lite mörkare ute så man såg alla bilarnas röda ljus på dom dubbelfiladevägarna. Detta kan man bli lite ledsen över o tänka att, oj vad miljö förstörande detta är. Men inte jag. När jag ser bilar på detta sätt tänker jag, å en storstad! O sen får jag något slags lyckoruss! Jag älskar storstäder! Nairobi är känt för att vara lite trafik kaos o en stäcka som tog en timme på vägen hem tog två timmar på vägen dit för alla köer. Men jag klagade inte, jaga bara njöt av att veta att vi nu befann oss i en gigantisk stad.

Vad har vi då gjort? Jo vi har varit i många olika köpcentrum mest kollat faktiskt o handlat lite(det är sant! Jag har inte köpt så mycket!), varit på bio 2 gånger new moon(det du lovisa, jag fick se den före dig iaf!) o inglorious bastards, druckit kaffe på en kedja som påminner om starbucks vilket innebär gott kaffe för första gången sen jag kom hit, men nu sitter jag igen med vårat äckliga snabbkaffe. Ätit SALLAD, vet ni hur underbart gott det är med isbergssallad? Ät på mina vänner o njut av det ordentligt! Jag o pojkarna bowlade en gång jag förlorade(något jag var inställd på) som vanligt men hade roligt iaf.

På fredagkvällen var vi o åt mat på en resturang med lite folk från ambassaden. Vi skulle ha ätit på den där restaurangen som serverar massa olika grillade djur men det var fullbokat där så vi fick gå på en mindre variant av den. Jag har nu testat att äta grillad krokodil. Det är inte så gott, så beställ något annat om ni har chansen till det! där träffade vi johanna(hennes föräldrar jobbar på ambassaden) o hennes kille. Hur sköna människor som helst. Dom träffade vi även på söndagen då vi åkte till huset där svenska ambassadören bor, för att fira lucia. Vi kände oss inte riktigt bekväma när vi kom dit. Det bjöds på vin, snittar, GLÖGG(äntligen tänkte jag, men var glöggen god? Nej!) av servitörer från hilton. Alla pratade stockholmska med en såndär överklassmin. Hmm inte vad vi hade tänkt oss. Sen fick vi reda på att dom rör sig nästan bara i dom områdena som alla olika ambassadörer bor(ser ut som ett finare område i USA). Hur ska dom kunna göra bra saker för kenya o sverige om dom inte ser landet utan bara snackar med en korrupt regering? Jag bara undrar? Är det för mycket begärt att dessa människor som tjänar ofantliga mängder pengar att åka ut till slumen o byarna få lite skit på skorna o äta lite mat med människorna där få en magsjuka för att se vad som verkligen behövs göras, kom igen svenska regeringen vakna upp! Som tur var så var detta över på 2 timmar. Sen på måndagen skulle vi tillsammans med johanna o johan lucha med sidas bistånds chef för kenya. Det var väldigt intressant att prata med henne. Hon hade väldigt mycket att säga.

Allt som allt då! Jo det vara väldigt skönt att få fara iväg, det behövdes. Nairobi är som en västerländsstad i dom områdena vi rörde oss. Man blev äcklad ibland över alla dom nya köpcentrena för flera miljoner när man ser folk bo i försök till tält på vissa platser o man vet att i denna stad finns ett av världens största slum områden. Allt är verkligen annorlunda från det vi befinner oss i här nere. Jag undrar hur många mil elstängsel det är upprullat i nairobi dom man först har mur runt huset o sen över det elstängsel. En sak som är positivt med att det är en farlig stad är att det blir väldigt mycket jobb för säkerhetsvakter då nästan alla har en sån vid sin grind. G4s är väldigt stort där så glenn skulle ju känna sig som hemma! Jag är glad att jag inte bor där utan bor här i våran lilla by som kanske är en slum för vissa. Men det har sin charm det också!    


Kommentarer
Postat av: robert

"Livet är häärrrligt" Det håller jag med om. Jag är lite besviken att jag inte lyckades bjuda dej på riktigt kaffe och jag som ansträngde mej. Här har vi mellan 10 och 15 cm snö, -4 och nordan. Till slut ett Ps 91

2009-12-16 @ 12:17:41
Postat av: hannapanna

va fint sara!

älskar dig

2009-12-16 @ 19:01:02
Postat av: Birgitta

Underbart att revolutionären är vid liv, även om du gillar shoping! Syskonen kanske borde ta med lite lila rättvisemärkt? Kram

2009-12-16 @ 19:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0