dom ståtliga

marielouise har fått till uppgift att dela ut några ton majs i några byar runt om arusha. så idag var vi med henne till en by som skulle få del av majset.
det är byledarna tillsammans med kyrkan i byn som bestämmer vilka som är i mest behov av hjälpen. men i denna by har det inte funkat alls så det var bara ett stort kaos som väntade. folk som fuskade till sig mer o andra som blev utan. man blir verkligen arg när dom tar mer än vad dom ska för då vet man att det finns dom som blir utan. 

finns det något ståtligare folkslag än masajer? det har jag svårt att tro. dom är så mäktiga o ståtliga när som kommer gående.  men jag skulle aldriga villa vara född till masaj i alla fall inte masajkvinna. dom har det inte lätt, jobb jobb jobb, ha massa barn o vara en av alla andra fruarna(här kan man iaf inte tycka att det är jobbigt med kvinnor eftersom man gifter sig med så många). skulle inte vilja vara född till masajman heller jag tror inte det livet är så lätt.

fick även se en kalkontupp idag. det är nog det fulaste jag sett. gud kan ju inte vara nöjd med den fågeln. jag har kommit på flera djur som han nog inte la mycket energi på heller, så som babianer o grisar. skulle kunna nämna många fler där till. men då blir listan väldigt lång o jag är lat.

nu hoppas jag att strömmen snart kommer tillbaka för jag är jätte hungrig. dom sätter inte igång generatorn förens om en timme så jag hoppas att den kommer tillbaka av sig själv!

har lånat en laddare från hectors så nu använder jag min nya telefon. det finns inte mycket på den. men den har en ficklampa o hur smart är inte det när man bor i ett land som drabbas av strömlöshet ofta? jo det ska jag tala om. det är precis hur smart som helst!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej Sara!

Är lite konstigt att läsa om hur ni delar ut majs till behövande för att sedan gå till jobbet där det är köphysteri på mat inför jul....tala om olika världar!

Ja de djuren är ju inte de fagraste! ha,ha va rolig du är!:)

Ta hand om er! Kramar!

2009-12-04 @ 09:16:08
Postat av: Sanny

Det är kul att läsa om allt du/ni gör. Krya på dig

2009-12-04 @ 12:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0