det är inte lätt när det är baklänges

jag har börjat att ha engelska med elever i ca 7 till 9års(det är iaf årskurs 1 till 3) åldern tillsammans med en tjej som heter mary. hon är super go o väldigt duktig som lärare tycker jag. et är inte alltid lätt att försöka lära barn ett nytt språk när man själv inte talar deras. men det bir skratt o på något sätt lyckas det bli rätt iaf. jag vet av egen erfarenhet att det är skit tråkigt att gå i skola. att bara sitt där o plugga o inte fatta något. så till dagens lektion som skulle lära barnen färger tog jag med ballonger i olika färger. det blir ju faktiskt mycket roligare med ballonger än att bara skriva på svartatavlan. detta blev väldigt uppskattat att direkt lektionen var över sprang barnen för att ta en ballong o det small lite över allt. men åter till problemet med att man inte kan swahili när man ska förklara något. det går en kille i klassen som inte kan vara en dag över 7år. idag satt han o glodde på tavlan o försökte skriva av. jag tyckte att han såg så duktig ut att jag skulle gå dit o ge han lite beröm. när jag kollade ner i hans bok så såg jag att allt han skrivit stod baklänges, hur lyckas man skiva av allt baklänges? borde inte det vara svårare? han kanske är ett geni, vad vet jag. men iaf så förstod jag väldigt snabbt att detta är inget för mig att lösa. jag ropade på mary som fick ta över. det är faktiskt väldigt kul att ha dessa barn. även om jag inte fattar så mycket så lär dom mig en del swahili även om dom skrattar åt att jag är dålig så hjälper dom mig. men det är oxå väldigt tufft att se hur trasiga kläder dom har, hål nästan överallt, för små eller för stora.
för att vissa att jag är en lärare som bryr sig tänkte jag att lära mig namnen är en bra idé. jo tjena! det gick bra ett tag sen byte några plats så jag blev helt förvirrad. men några stycken heter iaf mirijam det vet jag.

nä nu blir jag i chock! läste just nu att gm lägger ner saab! pappa o mamma köp på er lite saab bilar! dom är ju så bekväma o bra! heja trollättan! nä nu blir jag lite ledsen, sverige utan saab. är det verkligen så fruktansvärt eller överdriver aftonbladet? DN tar ca en kvart att ta hem för att läsa så jag kan inte kolla in det.

igår var jag o jacke inne på posten undertiden köpte elin o anton den fulaste grannen jag sett. en plastgrann(älskar platsgrannar, barrar inte, sticks inte o man kan ha dom år ut o år in, men våran är för gammal mamma!) den är lite vit så det ska se ut som om det är snö på den o den är inte så stor heller. i grannen så har vi färgade lampor(jag var tvungen att passa på när mamma inte bestämmer vilka lampor som ska lysa). röda filt hjärtan,grannar o stjärnor, sen så tycker anton att det ser ut som om jag har hängt upp lökringar i den. men det är små halm kransa, i toppen sitter det ända fina o det är en röd glitter stjärna som jag investerade i nairobi. kort kommer!


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Sara tyvärr är det sant att GM lägger ner SAAB. Men när du kommer hem får du i varje fall åka i vår. Gläder mig att du verkar uppskatta julen nu när du är på avstånd från hemmets juliga vrå. Fast här är det precis inget pynt framme så du ligger före. Kram

2009-12-18 @ 17:09:04
Postat av: Anette

Vad roligt att ni fått va i Nai några dagar! Hanna är en mycket härlig vän, så go som bara hon kan va. Jag börjar märka av missionshjärtat i dig. Stå på dig, vi kom hit till jorden för att stötta de svaga och lyfta dem. Pratade med Julius R idag han är så glad över er gemenskap...

Kramar från mamaliv

2009-12-18 @ 20:38:06
Postat av: systeryster

SARA! jag vet precis hur d e att lära ut engelska till nån man inte har gemensamt språk med. SvåRT! men man kommer på många bra knep efter ett tag. o du kommer antagligen lära dig swahili när de lär sig engelska. jag lärde mig thai när jag lärde ut engelska till dom=)

låter som en fin julgran! väntar med spännig på korten!

åker snart härifrån, ska ta mig till stationen i svinkallt väder!! längtar efter värme.

puss

2009-12-19 @ 15:31:57
Postat av: Sten

Hallo i vildmarken! visa sanna

Har jobbat i natt, tis-ons så jag är litte trött.

Hur har ni det, jag har försökt och ringt men det gick inget vidare,ska försöka igen.

ha de! Sten (sannas Pappa)

2010-01-13 @ 12:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0